Studenti neratovické SOŠ a SOU nejlepšími nováčky soutěže modelů na vodíkový pohon

Studenti ze Střední odborné školy (SOŠ) a středního odborného učiliště (SOU) z Neratovic příjemně překvapili v letošní soutěži Hydrogen Horizon Automotive Challenge (H2AC), v které se soutěží v závodě modelů aut s vodíkovým pohonem. Neratovičtí studenti, podporovaní Nadací Unipetrol, zvítězili v kategorii nováček roku a umístili se na čtvrtém místě.

Soutěž, která letos proběhla v kampusu ČVUT v pražských Dejvicích, se koná od roku 2015. Z původních tří týmů se rozrostla na letošních 24 závodních skupin. A právě z důvodu narůstajícího zájmu a příchodu nových účastníků byla vytvořena také soutěžní kategorie „Nováček“.

Studenti SOŠ a SOU Neratovice byli asi největším překvapením, když se v sobotním závodě umístili na čtvrtém místě a zvítězili právě v kategorii nováčků. V nepřetržitém šestihodinovém závodu ujeli skoro 560 kol.

Nabídka Nadace Unipetrol zúčastnit se závodů aut s vodíkovým pohonem byla pro nás velkou výzvou. Alternativní zdroje pohonu nám nejsou cizí, teoreticky se o nich žáci učí v rámci oboru, ale vyzkoušet si vodíkový pohon prakticky byla pro nás novinka. Při sestavování autíčka a při přípravě na závody žáci pracovali samostatně a s velkým nadšením. Až mě to mile překvapilo, jak se dokázali pro věc nadchnout. Auto sestavovali pod odborným dohledem pana učitele Františka Matějky a Rudolfa Swadosche, který s nimi absolvoval přípravu i celý závod. Mám velkou radost, že náš tým při premiéře uspěl a ukázal, že se s námi pro příští ročník musí počítat“, říká Marcela Hrejsová, ředitelka neratovické školy.

Statistika poptávky po studijních oborech v posledních letech ukazovala nepříznivý trend zájmu o technické a přírodovědní obory. Jako reakce na tento vývoj vznikl program H2AC, který chce vzbudit u studentů zájem právě o tyto obory, vyvolat zájem o alternativní zdroje energie a nabídnout studentům vlastní zkušenost s jejím využitím.

Středoškolští studenti se během čtyřměsíčního programu seznamují s obnovitelnými zdroji energie. Teoretické znalosti pak použijí při sestavení RC modelu závodního auta v měřítku 1:10 poháněného vodíkovými palivovými články. Přestože všechny týmy dostanou čtyři měsíce před konáním soutěže identický hardware, je potom v samotném závodě vidět rozdílná výkonnost jednotlivých týmů, která je dána nejen technickou vyspělostí závodního automobilu, ale také zkušenostmi všech členů týmu.

Letošní ročník H2AC vyhrál tým SOŠ Třineckých železáren a Střední odborné učiliště Škoda Auto. Na začátku května se zúčastní mezinárodního finále v německém Chemnitzu.

 

Sdílejte:

Komentáře