Středočeský kraj posílí vlaky do Prahy, Neratovice mají smůlu

Vlaky v okolí Prahy se od letošního prosince zřejmě dočkají výrazného posílení. Pokud se těšíte, že se do metropole dostanete po železnici častěji, či komfortněji, radujete se předčasně. Intenzivnější a kapacitnější vlaky budou jezdit jen do některých koutů Středočeského kraje, především pak do měst na východ od Prahy. Linka z Neratovic (a okolí) do metropole nedostane bohužel ani jediný vlak navíc.

ČD_CityElefant (haha-hehe)

Smutná zpráva – pro nás Neratovičáky – vychází z návrhu železničního jízdního řádu na roční období začínající těsně před letošními Vánoci. Vedení Středočeského kraje, jež dopravu spolufinancuje, na svých webových stránkách prezentovalo novinky, které již odsouhlasila Rada kraje. Úřad zároveň navrhl, aby společnost SŽDC (Správa železniční dopravní cesty) zapracovala posílené spoje do připravovaného jízdního řádu. Ten bude platit od 13. 12. 2015.

Z uveřejněných informací vyplývá, že doprava se bude posilovat (kapacitou vlaků, častějšími spoji, či prodloužením linek) s neratovickou výjimkou víceméně na všech tratích směřujících z Prahy do Středočeského kraje, takzvaných „Eskách“. Nejvíce nových spojů, či zdvojených moderních vlaků City Elefant, bude do/z Prahy jezdit směrem na Český Brod, Lysou nad Labem, Čelákovic, Milovic a Nymburka. Tedy do části Středočeského kraje, kde se železniční doprava výrazně zesilovala již na konci loňského roku, když například do Lysé a Milovic o víkendech jezdí až 18 nových párů spojů navíc.

Pokud se divíte tak výraznému zkvalitnění železniční dopravy do jednoho „koutu“ kraje, vysvětlení může být několik. Vedle objektivních potřeb pro posílení vlaků to třeba může být i fakt, že hejtmanem Středočeského kraje je Miloš Petera, bývalý starosta Nymburka a současný poslanec (ČSSD) za volební „nymburský okrsek“, který zahrnuje většinu výše zmiňovaných měst a obcí. Krajské volby jsou již příští rok na podzim.

Smutnou výjimkou mezi posílenými železničními tratěmi v okolí Prahy je linka S3/R3 – jezdící na trati 070 – tedy z Mladé Boleslavi, přes Všetaty a naše Neratovice do Prahy. Tato linka nedostala ani jediný spoj navíc, byť frekvence ani komfort vlaků nedosahuje současné úrovně železniční dopravy na východ od Prahy. Kromě objektivních důvodů (jednokolejná, neelektrifikovaná trať) to může být i pasivitou neratovické radnice při jednání se zástupci kraje. Ostatně úředníci Středočeského kraje sami vyzývají občany, aby své připomínky k návrhu jízdního řádu uplatňovali buď přes svého starostu, nebo zasílali přímo na Krajský úřad do 27. 7. 2015 (na e-mailovou adresu: jr‑vlaky@kr-s.cz).

Jedinou změnou v připravovaném jízdním řádu, která se dotkne cestování v Neratovicích a okolí, je přidání páru spoje z/do Kralup nad Vltavou. Od prosince 2015 by měl přibýt jeden vlak s příjezdem těsně před 17. hodinou a odjezdem na Kralupy 5 minut po páté odpolední.

Za pohodlnější a frekventovanější cestování do některých koutů Středočeského kraje je také třeba zaplatit dopravci, tedy Českým drahám. Podle České televize bude muset krajský úřad za všechny připravované změny zaplatit navíc 19 milionů ročně.

ČD - StředočeskýKraj - úpravy JŘ od prosince 2015

 

Sdílejte:

Komentáře

,