Rekonstrukce Masarykovy ulice: projekt šitý horkou jehlou

V Neratovicích byla dokončena rekonstrukce komunikace ulice Masarykova. Podle článku v říjnovém vydání Listů města Neratovice (10/2015, str. 5) se jedná o velice významnou stavbu. V textu je mimo jiné uvedeno: “Ulice Masarykova je tak důležitou trasou spojující centrum města s dopravní sítí, zejména se silnicí II/101, propojující Neratovice s nadregionální dopravní sítí (silnice I. třídy čI/9) vedoucí s Prahy přes Mělník, Českou Lípu do Rumburku“.

 

Foto č. 1 – Dráty vysokého napětí zůstaly po rekonstrukci Masarykovy ulice na svém místě. Na sloupech.

 

 

Netuším, proč je zmiňován severočeský Rumburk, nicméně pokud bych se chtěl zrovna v Rumburku, nebo třeba v České Lípě, chlubit, jak máme krásně zrekonstruovanou ulici, tak bych jako absolutní laik v tomto oboru (projektant), ještě při rekonstrukci provedl například pokládku kabelů vysokého napětí do země (viz foto č. 1) a/nebo zrekonstruoval kanalizaci.

Snažil bych se využít zcela rozkopané ulice. Je možné, že město bude rekonstrukci kanalizace či zavádění vysokého napětí dělat až za pár let. To budou mít místní obyvatelé a živnostníci opět jedinečnou příležitost obrnit svoje nervy trpělivostí.

 

2_

Foto č. 2 – Nová jednostranná výsadba má podle projektantů města nahradit osmdesátileté lípy.

 

Avšak jako specialista v oboru zahradní krajinná tvorba bych, naopak, zcela určitě do ulice vysázel adekvátní náhradní výsadbu stromů za odstraněné osmdesátileté lípy. Neboť to co město nechalo vysázet, jistě není reprezentativní alej (viz foto č. 2). Nově vysázené stromky jsou tzv. špičáky – stromky bez zapěstované korunky, které se většinou vysazují do volné přírody.

Nákupní cena jednoho stromku bezpochyby nepřesáhla 500 korun. Jako „náhrada“ za původní, vykácené stromořadí lip (viz foto č. 3) mi to přijde jako výsměch. Celkové rozmístění nových stromů také nebylo zvoleno příliš vhodně a odborně. V některých případech je výsadba dokonce v kolizi s tzv. ochranný pásmem technického vybavení (např. blízkost výsadby u veřejného osvětlení bude do budoucna způsobovat problémy).

lipová_alej_před_pokácením

Foto č. 3 – Původní vzrostlé lípy.

 

Smutnou kapitolou této rekonstrukce je i nová cyklostezka, která vyrostla po obou stranách této páteřní komunikace. Jako cyklista jí určitě využívat nebudu a to hned z několika důvodů. Za prvé mám strach, že bych se do pruhu, který bude patrně přesně splňovat požadavky EU, nevešel a za druhé mi tam budou stát v cestě parkující automobily (viz foto č. 4). Jejich řidiči však ani jinou možnost, kam odstavit své vozy, nemají.

 

4_5.10.2015

Foto č. 4 – Auta nemají možnost v ulici zaparkovat aniž by nestála na novém pruhu cyklostezky. Cyklista musí auta objet.

 

Jak je bohužel v Čechách zvykem, byl i tento projekt dle mého názoru ušit horkou jehlou. V hlavní řadě šlo o rychlé vyčerpání dotace z EU a “detaily“ nikdo neřešil – nebyl čas. Škoda, je to promarněná šance.

 

Michal Hampejs

 

Sdílejte:

Komentáře