Martin Kupka (ODS): Neratovice si zaslouží zlepšit oblast dopravy

Kupka ODS

Ve svých 40 letech je Martin Kupka zkušeným regionálním politikem, v nedalekých Líbeznicích starostuje již šest let; poslední dva roky je také místopředsedou ODS. Rodák z podkrkonošské Jilemnice, původní profesí novinář a tiskový mluvčí. V Líbeznicích jsou s jeho působením evidentně spokojeni, v předloňských komunálních volbách, kdy obhajoval post starosty, získala ODS pod jeho vedením 72,5 procenta hlasů. V krajských volbách kandiduje na hejtmana.

 

Dotýká se některá část vašeho předvolebního programu Neratovic a okolí? 

Dotýká a významně. V okolí Neratovic i v samotném městě je pořád řada krajských komunikací v žalostném stavu. Jednou z našich priorit je souvislá a systematická oprava silnic. Středočeský kraj také v posledních letech významně omezil finanční prostředky pro školy. To se negativně dotklo i Gymnázia Františka Palackého. Pokud uspějeme vrátíme středočeským školám hned v příštím rozpočtu 100 miliónů korun a seškrtáme zbytečnou byrokracii, kterou kraj na své školy navalil.

 

Která z osobností, jež kandiduje na vaší kandidátce, má vztah k našemu městu? 

Starostuji v Líbeznicích, které jsou od Neratovic jen kousek. Se zástupci města i okolních obcí řešíme společně například veřejnou dopravu a samozřejmě nejen toto téma. Dalším výrazným kandidátem je místostarosta Kralup Libor Lesák. Ten se například intenzivně pere za to, aby se v naší blízkosti nespalovaly kaly z ostravských lagun. To by mělo samozřejmě negativní dopad i na okolí Nereatovic.

 

V jakém směru podle Vás potřebují Neratovice největší aktivitu ze strany Středočeského kraje?

Za důležitou pokládám zejména oblast dopravní infrastruktury a veřejné dopravy.

 

V jakých oblastech a jak konkrétně chcete našemu městu pomoci, pokud se budete podílet na řízení kraje?

Chci, aby se podařilo ve správné koordinaci s městem opravit souvislé úseky krajských silnic. Posílíme autobusové spoje, pokud to jen trochu bude možné. To platí samozřejmě i pro všechny komunikace II. a III. třídy v okolí. Vytvoříme dostatečné finanční zázemí pro místní gymnázium.

 

Neratovice, na rozdíl od většiny srovnatelných měst v okolí Prahy, nemají dostatečně kvalitní železniční spojení s metropolí. Jaké konkrétní kroky byste prosazoval za Středočeský kraj z pozice zastupitele, či hejtmana?

Vím, že pokročila příprava nové železniční zastávky u sídliště. To by mělo výrazné zlepšení pro cestující přinést. Kraj by měl tlačit na vedení Českých drah, aby vlakové soupravy na této trati ještě rychleji modernizovalo. Jako významný objednavatel si to jistě může dovolit a dopravce by mu měl vyjít vstříc. Chceme navíc regionální dopravu otevřít konkurenci. Proč by třeba právě na tuto trať nemohl přijít nový dopravce, který nabídne pohodlnější vozy a lepší servis. Je škoda, že kraj 8 let neudělal pro otevřenou soutěž na dráze vůbec nic.

 

Jaký je váš postoj v otázce budoucího využití železniční trati 070 (Praha-Neratovice-Ml.Boleslav)?

Jsem přesvědčen, že při stále rostoucím zahlcení silnic, se může železnice rozvíjet. Spustíme soutěže v regionální železniční dopravě. Tam, kde na dráze operuje více firem, přináší to prospěch cestujícím. Vezměte si, o kolik se zlepšilo cestování na rychlíkových tratích díky příchodu Student Agency a Leo Expressu.

 

Jakého zlepšení autobusové dopravy by se neratovičtí dočkali, kdybyste se podílel na vedení kraje?

Prosazoval bych více spojů, a to i rychlíkových. Závažný problém ale stále představuje odpor obyvatel v Ládví. Hlavní město Praha, ani kraj bohužel, neudělaly zatím nic, aby se situace zlepšila. Bez toho ale nebude možné počty autobusů zvyšovat.

 

Jakou výchozí stanici v Praze preferujete pro autobusové linky z/do Neratovic?

Ládví. Je to alternativa s nejmenším možným počtem negativ.

 

Prosazoval byste alespoň část autobusových spojů spolufinancovaných krajem jako expresních, či rychlíkových? 

Zasadil bych se o nové expresní spoje a pokusil se to obhájit i při jednáních s Prahou. Samotné zvětšení počtu spojů není jen otázka peněz, ale bohužel také dalších jednání. Do jednoho roku se to ale zvládnout dá.

 

Neratovice, na rozdíl od jiných měst v okolí nemají noční autobusovou linku z Prahy. Hodláte ji prosadit do linek financovaných Středočeským krajem?

Kraj garantuje ze zákona dopravu za prací, za vzděláním, k lékaři a k dalším nezbytným službám. Noční linky pak třeba už teď financují ze svého některé obce. Osobně bych se zaměřil na zvýšení počtu spojů ve špičkách. To by pak mohlo uvolnit ruce městům pro objednávku nočních spojů.

 

Řadu let se mluví o tom, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nechá na dálnici D8, na exitu 1 (Zdiby), vybudovat nový sjezd ve směru na Líbeznice, Neratovice, Mělník. Jaký je reálný termín, kdy by mohl být uveden do provozu?

Je to jeden z mých projektů už teď v roli starosty. Podařilo se mi urychlit výstavbu bypassu okružní křižovatky před dvěma lety. Už to zkrátilo významně kolony. Přímá sjezdová rampa teď už čeká na územní rozhodnutí. Začne se okamžitě s výkupy pozemků a přípravou prováděcí dokumentace. Nejpozději do konce roku 2018 bychom už měli sjíždět z dálnice na Neratovice přímo bez čekání na problematickém „téčku“.

 

Chceme regionální železniční dopravu otevřít konkurenci. Proč by právě na tuto trať nemohl přijít nový dopravce, který nabídne pohodlnější vozy a lepší servis?

 

Sdílejte:

Komentáře